Avantouinti voi aluksi tuntua haastavalta. Lue helpot vinkit avantouinnin aloitukseen ja koko kehosi kiittää.

Avantouinti on vanha luonnonparannusmenetelmä.

Joskus inspiraatio on ainoa, joka puuttuu, siksi haluan jakaa oman avantouinti tarinan kanssasi.

 

Olin kuullut paljon positiivista avantouinnista ja sen tuomista terveyshyödyistä. Ihmiset, jotka uivat kylmässä vedessä säännöllisesti ovat kertoneet sen vähentävän heidän kolotuksiansa, kipuja ja hengitystieinfektioita sekä parantavan yleistä terveydentilaa ja vireyttä. Nämä vaikutukset jo itsessään olivat herättäneet mielenkiintoni. Kylmäaltistuksen kerrotaan myös poistavan stressiä ja parantavan unen laatua, eli juuri sitä mitä hektisessä arjessa kaipaan, vastapainoa arjen kuormitukselle. Tiedän, että avantouinti on vanha luonnonparannusmenetelmä, ja on hienoa, että sitä käytetään edelleen itsehoitokeinona.

 

Kun ensimmäinen covid-19 sulku iski Suomeen, tuli aika viimein otolliseksi. Olin jo kauan miettinyt asiaa ja tunsin että se voisi sopia minulle, siispä päätin vihdoin kokeilla avantouintia. Myös 10 ja 7-vuotiaat tyttäreni halusivat kokeilla. Mieheni rohkaistui vasta parin ensimmäisen kerran jälkeen.

avantouinnin valmistelu

Tiesin että kylmyys olisi minulle alkuun haaste ja halusin tehdä avantoon menemisestä mahdollisimman mukavan kokemuksen, joten valmistelut olivat tärkeässä roolissa. Kotona pukeuduin valmiiksi uimapukuun, villamyssyyn, UGGS kenkiin, villapaitaan ja pitkään pyyhkeen kaltaiseen oloasuun KAFTAN(EN)iin. Ajoimme autolla Etelä-Helsinkiläiselle rannalle, missä avantouimarit kokoontuvat. Ensimmäisen pulahdukseni jälkeen en olisi koskaan voinut kuvitella sellaista oloa, ’jälkitunnelma’ oli hurmaavaa ja energisoivaa, teki melkein mieli mennä heti takaisin veteen.

 

Avannosta noustuani vedin pikaisesti KAFTAN(EN) ylleni, se oli täydellinen suoja niin kuin olin ajatellutkin, se suojasi ja lämmitti samalla kun piti nopeasti saada uimapuku pois ja vartalo kuivattua. Suosittelen myös käyttämään avantoon tarkoitettuja hanskoja ja sukkia, kädet ja jalat kylmenevät nopeasti. Myös villamyssy tai pipo on tärkeä, sillä lämpöä haihtuu pään kautta huomattava määrä. Kylmän sietämisessä auttaa myös se, miten hengität, syvään hengittäminen rauhallisesti helpottaa vedessä olemista huomattavasti.

rituaali jota kehoni kaipaa

Avantouinti on nykyään minulle oma pyhä hetki, viikonloppurituaali, jota kehoni on ruvennut fyysisesti kaipaamaan. Uinnin jälkeen pystyn hengittämään syvemmin ja tuntemaan rauhaa. Aika hassua että tänä päivänä rauhoittuakseni kaipaan kylmää vettä.

 

Viimeisenä vinkkinä suosittelen ottamaan mukaan kuumaa juotavaa ja lämmintä vaatetta (villasukat ja villapaita). Avantouintipaikkoja on erilaisia. Sellainen paikka mistä löytyy pukuhuone ja sauna on tietysti kiva, mutta kumpikaan ei ole mitenkään välttämätön.

Rohkaisen kokeilemaan avantouintia, jos se on terveydellisesti mahdollista. Kehosi kiittää sinua ja uskon että kiität myös itseäsi.

 

Pia Knoester

Perustaja Helgabad

 

Ps. Jos aiot kokeilla avantouintia; a) lue ensin ohjeet, joillekin se ei sovi ja voi jopa olla vaarallista. Tämä on yksi hyvä linkki mistä voit lukea enemmän: https://www.suomenlatu.fi/ulkoile/lajit/talviuinti/nain-aloitat-talviuinnin.htmlb) Ensikertalaisena älä lähde yksin, ota kaveri mukaan tai liity johonkin avantouintiseuraan.